Varukorg Varukorgen är tom
Handla tryggt
Hitta din produkt

Våra köpvillkor
Följande gäller för privatkund vid köp från Seido

Priser

Alla varor är inklusive moms.

Betalningsvillkor:

Faktura

Betalningstid är 14 dagar. Fakturaavgift (10,00kr) tillkommer.

Seido förbehåller sig rätten att använda kreditupplysning vid alla beställningar. Vi förbehåller oss rätten att neka leverans mot faktura p g a kreditbedömning eller av någon annan anledning. Vi förbehåller oss rätten att skicka mot förskottsbetalning i följande fall:
1. Kunden är under 25 år.
2. När kundens kreditupplysning påvisar betalningsanmärkningar samt skulder hos kronofogden.
3. När kundens namn, personnummer, eller adressuppgifter är felaktiga
4. Fakturaadress är inte samma adress som kunden är folkbokförd på.

Kreditkort

I samarbete med DIBS AB hanterar vi din kortbetalning med VISA eller MasterCard. Seido följer distansköplagen och vid genomförande av kortbetalning reserveras köpesumman på ditt kort/bankkonto. Vi belastar kortet/kontot först i samband med att varan levereras. Inga kortuppgifter lagras.

Förskottsbetalning

Totalsumman betalas till Plusgiro 427573-1. Skriv ditt ordernummer på betalningen. Det tar normalt 1-2 bankdagar innan betalningen registrerats. Seido behandlar din order omedelbart efter betalning. Har ingen betalning kommit Seido tillhanda 1 vecka efter orderläggning avbeställes ordern.

Kredit upplysning:

Seido förbehåller sig rätten att använda kredit upplysning vid alla beställningar. Vi förbehåller oss rätten att neka leverans p g a kreditbedömning eller av någon annan anledning. Vi förbehåller oss rätten att skicka mot förskottsbetalning om vi anser att vi har skäl till detta.

Leveranser/Leverans sätt:

Normal leverans tid är 1-3 arbetsdagar. Vid produkt beskrivning, finns det information om leveranstid. Till exempel, 1-2 DAGAR, 3-5DAGAR (arbetsdagar). "Besked" betyder att vi kommer att meddela dig om leveranstiden via e-post när vi har fått leveransbesked från leverantören.

Efter att du har skickat din order, kan du kontrollera din leveransstatus genom att gå in på MIN SIDA/MIN ORDER LISTA och klicka på order nummer. Där kan du se om/när varan har registrerats, bekräftats eller skickats samt uppskattad leveranstid ifall varan inte finns i lager.

Observera att under julen kan leveranstiden bli längre p g a hög belastning hos posten.

Om leveranstiden varierar mellan beställda varorna upp till 1 vecka, skickas allt i ett paket. Om leveranstid varierar längre än 1 vecka, förbehåller Seido sig rätten att bedöma hur leveransen delas. Vi skickar alltid ett e-post meddelande till dig om hur leveransen delas. Du betalar enbart för en frakt.

Internationell beställning

Vi skickar beställningar till alla EU-länder. Vi vill göra dig uppmärksam på att svensk moms debiteras på alla beställningar och beställningar till utlandet alltid skickas i ett paket när alla beställda varor finns i lager.

Kunder utanför Europa hänvisas till kundtjänst via e-mail info(@)seido.se

Frakt kostnader:

Inom Sverige

Enhetsfrakt utgår med 40,00kr per beställning oavsett orderns storlek och skickas per A-post.

Inom EU-länder

Enhetsfrakt utgår med 84,00kr per beställning med A-post. Vill du försäkra din försändelse kan vi skicka försändelsen rekommenderat. Du kan då välja mellan två olika alternativ: 90,00kr i tillläggt för försäkring upp till 500kr eller 125,00kr i tillägg för försäkring upp till 10000kr. Observera att posten enbart kan garantera spårning av rekommenderade försändelser fram till Sveriges gräns.

Garanti och reklamation:

Vi garanterar att produkterna fungerar på avsett sätt. Du har rätt att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att varan fungerar. Garantitid för spel är 6 månader samt 12 månader för leksaker. Om produkten ej fungerar på avsett sätt reparerar eller byter vi ut den mot en ny vara vid retur under garantitiden förutsatt att produkten ej skadats av onormal användning (t ex fysiskt våld).

Om det inte går att avhjälpa felet återbetalar vi pengarna. Du ersätts för eventuella fraktkostnader vid godkänd reklamation. Om du vill returnera trasig produkt, kontakta kundtjänst via e-mail och berätta om problemet. För att åberopa att vara är felaktig skall du reklamera till Seido AB inom rimlig tid från att du har (eller borde ha) upptäckt felet.

Om varan befinnes vara felfri eller felet inte var ursprungligt skickas varan tillbaka till dig och du debiteras fraktavgift för att täcka Seido AB:s kostnader för returen.

Reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen:

Du har som en konsument reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Du har rätt att reklamera en vara upp till 3 år efter köpet.

Enligt Konsumentköplagen måste du dock reklamera inom rimlig tid, efter att felet upptäckts (2 månader) och om ett fel visar sig efter 6 månader måste köparen bevisa att felet är ursprungligt. Du ersätts för eventuella fraktkostnader vid godkänd reklamation.

Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer i en eventuell tvist.

Ångerrätt:

Här gäller distans- och hemförsäljningslagen (DHL) och du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Observera att enligt 2 kap. 3-5 § DHL gäller inte ångerrätten vid bruten försegling för datorprogram, ljudböcker och nedladdning (online produkter)

En retur skickas till:
Seido AB
Backvägen 1, 184 42 Åkersberg

Vi återbetalar pengarna inom 30 dagar från den dag då vi återfick varan.

Beställning från personer under 18 år:

Du måste vara över 18 år för att beställa hos oss.

Sen betalning:

Om du inte betalar din faktura i tid skickar vi ut en påminnelse. Om du trots detta inte betalar skickas ärendet vidare till en inkassofirma. När vi skickar en påminnelse debiteras en avgift på 50,00kr. Vid inkasso tillkommer ytterligare 160,00kr.  Vid sen betalning tillkommer även en årlig dröjsmålsränta beräknad från förfallodatum. Dröjsmålsräntan är lika med Riksbankens refernsränta plus 8,00 procent.

Ändring/Avbeställning av order:

Du kan förändra eller avbeställa din order fram tills att varan skickats från oss. (Detta gäller dock inte en specialbeställning) Bekräfta alltid på sidan MIN ORDERLISTA om varan har skickats innan du skickar ändringen eller avbeställningen via e-post till oss.

Skydd av personuppgifter:

I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den tjänst som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundtjänst.

Vi försäkrar även att vi inte kommer att sälja eller överlåta några personuppgifter.

Bank och kreditkort:

I samarbete med DIBS AB hanterar vi din kortbetalning. DIBS är certifierad enligt internationella kortutgivares nya skärpta säkerhetskrav (PCI krav). PCI (Payment Card Industry) certifiering är ett omfattande program som syftar till att öka datasäkerheten hos samtliga parter som lagrar, processar eller överför kortdata. PCI godkännandet erhålls efter det att en certifierad IT-revisor utifrån en omfattande checklista kontrollerat och godkänt den interna och externa säkerheten. Vi använder oss även av 3-D secure.

Kundkontakt:

Du når vår kundtjänst via e-post eller telefon (numret hittar du på din faktura) mån – fre 13.00 – 17.00. Lättast och snabbast är dock via e-post. Frågor från kunder via e-post som rör faktiska köp/beställningar besvaras inom 48 timmar under vardagar.

>>till topp